Ідея запровадження кешбеку за купівлю товарів вітчизняних товаровиробників має на меті стимулювати внутрішній споживчий попит та підтримку українських виробників. У рамках цієї державної програми громадяни України отримуватимуть компенсацію частини вартості товарів вироблених в Україні (пропонується компенсація на рівні 10%).
На думку аналітичних центрів реалізація запропонованого механізму підтримки вітчизняних виробників є фінансово обтяжливою для Державного бюджету та доволі складною в адмініструванні. Крім цього, будуть порушені конституційні права громадян України в частині отримання доступу до їх приватного життя, а саме їх покупок. Несправедливий механізм кешбеку, який діє виключно через торговельні мережі – надалі викривить умови конкуренції на роздрібному ринку, де такі мережі вже мають превалюючу ринкову силу. Такий механізм завдасть шкоди дрібним виробникам та реалізаторам і у такий спосіб надалі посилить ринкову владу великих роздрібних мереж.
Державна підтримка вітчизняного виробника має бути реалізована шляхом забезпечення сприятливого бізнес- і інвестиційного клімату в державі, усунення бюрократії та корупції, захисту прав власності, реформування податкової та правоохоронної системи, забезпечення прав та економічних свобод для вітчизняного бізнесу в Україні.
Будь які інші інструменти фінансової підтримки вітчизняних виробників, можуть застосовуватись, але вони мають носити тимчасовий характер (релокація, відновлення, допомога для початку виробництва чи переобладнання), спрямованими на найбільш постраждалі від війни галузі, бути прозорими та доступними за умовами (Державна програма 5-7-9) з мінімальним втручанням держави в роботу ринку та бути обмеженими за часом та масштабом.
У випадку недотримання цих вимог, застосування будь-яких державних програм призводить до спотворення ринків, неефективного розподілу фінансових ресурсів, надання переваг “обраним” компаніям, вбиваючи при цьому основний рушій ринкової економіки – конкуренцію.
Зважаючи на зазначене, аналітичні центри закликають представників влади відмовитись від контрпродуктивної для економіки країни ідеї щодо запровадження кешбеку за придбання українських товарів та зосередитись на інституційних покращеннях умов ведення бізнесу в Україні, зокрема реалізації важливих проєктів по перезавантаженню БЕБ, ДПС, ДМС (ПЗУ №10439, 9243, 6490д).
Підписанти:
Інститут соціально-економічної трансформації
Інститут економічних досліджень та політичних консультацій
CASE Україна
Інститут податкових реформ
Advanter Group
Growford Institute
Офіс шеф-економіста Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України
Палата податкових консультантів
Центр громадської експертизи