Попередній звіт з оцінки криміналізації перемитництва в Україні з погляду законодавства ЄС
За даними різних джерел, щорічні втрати бюджету оцінюються в 120–167 млрд грн на рік.
Крім того, контрабанда спотворює конкуренцію на внутрішньому ринку, створюючи нерівні умови для добросовісних суб’єктів господарювання.
Соціальні наслідки також значні: контрабанда сприяє корупції, живить тіньову економіку та створює підґрунтя для організованої злочинної діяльності.
Зазначене значно ускладнює економічну інтеграцію України з ЄС та унеможливлює стале економічне зростання України.
Попри те, що перемитницька діяльність є багатовимірним явищем наразі продовжує панувати думка про те, що репресивний метод є найефективнішим.
Водночас, постійні підходи української влади до питання боротьби з контрабандою зазнавали фіаско. Проте з огляду на тиск з боку громадянського суспільства та міжнародних партнерів самі спроби протидіяти перемитництву не припинялися.
Зокрема, у 2021 році Рада національної безпеки і оборони України (РНБОУ) запровадила санкції проти осіб, залучених до контрабандних схем. Це стало безпрецедентним кроком і спробою швидкого вирішення тривалої і комплексної проблеми.
Однак ефективність такого підходу, як і критерії відбору «контрабандистів» викликала дискусії. Крім того, санкції мали тимчасовий характер і були радше спрямовані на ізоляцію певних гравців нелегального ринку, а не їх притягнення до юридичної відповідальності, а також не вирішували проблему системно.
Відсутність чітких правових підстав для накладання санкцій також викликало питання щодо їхньої законності з точки зору прав людини та норм європейського права.
Попри доручення Президента України довести до логічного завершення наявні кримінальні провадження щодо осіб, підозрюваних у незаконному переміщенні товарів через митний кордон, жоден з фігурантів до кримінальної відповідальності притягнутий не був.
Водночас, Президентом України у квітні 2021 року до Верховної Ради був поданий законопроект реєстр. № 5420 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів».
У грудні 2023 року парламентом було ухвалено Закон № 3513-IX в цілому. З 1 січня 2024 року запроваджено кримінальну відповідальність за контрабанду підакцизних товарів, а з 1 липня 2024 року – за контрабанду інших видів товарів.
Ухвалення законопроекту про криміналізацію контрабанди було однією з умов ЄС для надання Україні макрофінансової допомоги у розмірі €1,5 млрд, яку Україна отримала від Єврокомісії 21 грудня 2023 року.
Метою дослідження є: аналіз правових конструкцій ухваленого Закону; оцінка відповідності вітчизняного законодавства європейським зразкам; оцінки ефективності прийнятого законодавства з погляду його застосування.
Попередній звіт підготовлено в межах проекту «Оцінка криміналізації перемитництва в Україні з погляду законодавства ЄС», що втілюється Центром соціально-економічних досліджень CASE Україна в рамках програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та впроваджується Pact в Україні. Зміст звіту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.