×
Заповніть, будь ласка, форму нижче для переходу на платіжну систему
Публiкацiя

Попередній звіт з оцінки криміналізації перемитництва в Україні з погляду законодавства ЄС

25.11.2024 Завантажити pdf (510 КБ) Контрабанда залишається одним із найсерйозніших викликів для економіки України, оскільки призводить до значних втрат державного бюджету через несплату податків.

За даними різних джерел, щорічні втрати бюджету оцінюються в 120–167 млрд грн на рік.

Крім того, контрабанда спотворює конкуренцію на внутрішньому ринку, створюючи нерівні умови для добросовісних суб’єктів господарювання.

Соціальні наслідки також значні: контрабанда сприяє корупції, живить тіньову економіку та створює підґрунтя для організованої злочинної діяльності.

Зазначене значно ускладнює економічну інтеграцію України з ЄС та унеможливлює стале економічне зростання України.

Попри те, що перемитницька діяльність є багатовимірним явищем наразі продовжує панувати думка про те, що репресивний метод є найефективнішим.

Водночас, постійні підходи української влади до питання боротьби з контрабандою зазнавали фіаско. Проте з огляду на тиск з боку громадянського суспільства та міжнародних партнерів самі спроби протидіяти перемитництву не припинялися.

Зокрема, у 2021 році Рада національної безпеки і оборони України (РНБОУ) запровадила санкції проти осіб, залучених до контрабандних схем. Це стало безпрецедентним кроком і спробою швидкого вирішення тривалої і комплексної проблеми.

Однак ефективність такого підходу, як і критерії відбору «контрабандистів» викликала дискусії. Крім того, санкції мали тимчасовий характер і були радше спрямовані на ізоляцію певних гравців нелегального ринку, а не їх притягнення до юридичної відповідальності, а також не вирішували проблему системно.

Відсутність чітких правових підстав для накладання санкцій також викликало питання щодо їхньої законності з точки зору прав людини та норм європейського права.

Попри доручення Президента України довести до логічного завершення наявні кримінальні провадження щодо осіб, підозрюваних у незаконному переміщенні товарів через митний кордон, жоден з фігурантів до кримінальної відповідальності притягнутий не був.

Водночас, Президентом України у квітні 2021 року до Верховної Ради був поданий законопроект реєстр. № 5420 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів».

У грудні 2023 року парламентом було ухвалено Закон № 3513-IX в цілому. З 1 січня 2024 року запроваджено кримінальну відповідальність за контрабанду підакцизних товарів, а з 1 липня 2024 року – за контрабанду інших видів товарів.

Ухвалення законопроекту про криміналізацію контрабанди було однією з умов ЄС для надання Україні макрофінансової допомоги у розмірі €1,5 млрд, яку Україна отримала від Єврокомісії 21 грудня 2023 року.

Метою дослідження є: аналіз правових конструкцій ухваленого Закону; оцінка відповідності вітчизняного законодавства європейським зразкам; оцінки ефективності прийнятого законодавства з погляду його застосування.

Попередній звіт підготовлено в межах проекту «Оцінка криміналізації перемитництва в Україні з погляду законодавства ЄС», що втілюється Центром соціально-економічних досліджень CASE Україна в рамках програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та впроваджується Pact в Україні. Зміст звіту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.