Однак головним джерелом, що допомогло профінансувати видатки які зросли більш ніж вдвічі, виявилася емісія НБУ. Остання цього місяця перевищила доходи.
В червні доходи загального фонду державного бюджету збільшились на 15% до 97,3 млрд грн проти 84,9 млрд грн рік тому. основним фактором зростання доходів виявилася понадпланові неподаткові доходи – гранти з-за кордону обсягом 38 млрд грн. Серед доходів, які зменшили свої темпи падіння, насамперед податки на споживання. Нарешті зросли доходи від акцизного податку до 8,6 млрд грн (на 14% до млрд грн).
В червні дещо скоротилися темпи падіння від імпортного ПДВ – доходи становили 11,9 млрд грн, або 41% доходів рік тому. Доходи від внутрішнього ПДВ сягнули 21,2 млрд грн або ж 93% тогорічних доходів.
❗ Мало того, в червні чи не вперше з початку війни уряд здійснив відшкодування ПДВ. Так, в червні 2022 року було експортерам відшкодовано 9,5 млрд грн.
Нагадаємо, що до цього місяця відшкодування було по суті заблоковане. ПДФО балансував на рівні минулого року (12,6 млрд грн або ж 102% рік до року). Рентні платежі, податок на прибуток, доходи держпідприємств значно скоротилися як через особливості звітності, так і через значну авансову переплату у попередніх місяцях.
Натомість потреба у видатках державного бюджету в червні продовжила зростати до 232,4 млрд грн. Попри неповне виконання розпису видатків загального фонду (83,3%) виявилася у 2,2 раза більше ніж рік тому.
Оскільки видатки у 2,4 раза перевищували доходи, то дефіцит державного бюджету становив 141,2 млрд грн або ж $4,8 млрд за курсом НБУ (в тому числі за загальним фондом 134,9 млрд грн або ж $4,6 млрд). Профінансувати завдання вдалося в першу чергу завдяки НБУ обсяги емісії якого збільшилися вже до 105 млрд грн (в попередні місяці це було 50 млрд грн), що суттєво вище за доходи загального фонду. Гривневий еквівалент зовнішніх запозичень становив 60,5 млрд грн що відповідає чверті видатків загального фонду держбюджету.
Зважаючи на інфляційні ризики буде точитися гостра дискусія щодо підвищення податків, скорочення соціальних зобов’язань, більш активною стане боротьба за зовнішні джерела фінансування. Чекаємо на нові деталі.
Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.
Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.