×
Заповніть, будь ласка, форму нижче для переходу на платіжну систему
Новини

Покарання за контрабанду товарів в Україні відповідають вимогам ЄС

10.09.2024 Україною виконано вимоги Європейського Союзу щодо криміналізації великомасштабної контрабанди та запроваджено покарання у вигляді позбавлення волі по найбільш тяжким складам злочину, що в цілому відповідає як вимогам Директиви 2017/1371, так і практикам країн-членів.

16 січня 2023 року між Україною як позичальником та Європейським Союзом як кредитором підписано Меморандум про взаєморозуміння, яким визначено умови надання Україні у 2023 році макрофінансової допомоги у сумі 18 мільярдів євро.

Пунктом 6 розділу «Верховенство права» Додатку І до Меморандуму передбачено зобов’язання України прийняти та розпочати у 4 кварталі 2023 року імплементацію відповідного законодавства, спрямованого на криміналізацію великомасштабної контрабанди всіх товарів, передбачивши ефективні покарання у вигляді позбавлення волі за кожну шкоду, завдану державному бюджету понад визначений поріг.

На виконання взятих зобов’язань 9 грудня 2023 року Верховною Радою України було прийнято закон № 3513-IX «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів», яким передбачено запровадження з 1 січня 2024 року кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизних товарів, а з 1 липня 2024 року – за контрабанду інших видів товарів. Розслідування таких злочинів віднесено до компетенції Бюро економічної безпеки України.

Визначальним елементом складу злочинів за новоприйнятими статтями є нижня межа вартості товарів, за переміщення яких поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів настає кримінальна відповідальність: » 25 тис. євро для підакцизних та » 170 тис. євро для всіх інших видів товарів.

Відзначимо, що в ЄС митні правопорушення, які завдають шкоди бюджету Союзу, охоплюються визначенням підпункту (c) пункту 2 статті 3 Директиви 2017/1371 про боротьбу кримінально-правовими засобами з шахрайством, спрямованим проти фінансових інтересів Союзу. За їх вчинення статтею 7 передбачено настання кримінальної відповідальності, якщо сума заподіяних збитків перевищує 10 тис. євро. У разі, якщо сума перевищує 100 тис. євро, мінімальне покарання повинно становити не менше 4-х років позбавлення волі.

Що стосується кримінального покарання за вчинення контрабанди, в Україні закон віднедавна передбачає безальтернативну конфіскацію майна та позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років, а також, на додачу, в залежності від тяжкості злочину покарання у вигляді штрафу від » 4 тис. до 45 тис. євро або позбавлення волі на строк від 5 до 12 років.

Відзначимо, що в країнах-членах ЄС кримінальна відповідальність за контрабанду  визначається національним законодавствам кожної окремої держави. Зокрема, максимальне покарання у Німеччині та Франції сягає 10 років позбавлення волі.

Підсумовуючи, можемо констатувати, що Україною виконано вимоги Європейського Союзу щодо криміналізації великомасштабної контрабанди та запроваджено покарання у вигляді позбавлення волі по найбільш тяжким складам злочину, що в цілому відповідає як вимогам Директиви 2017/1371, так і практикам країн-членів.

Чи дозволять законодавчі нововведення викорінити контрабанду покаже правозастосовна практика, яку найближчим часом планується вивчити, а результати дослідження представити для ознайомлення громадськості.

Докладніше читайте в аналітичній записці «Порівняльний аналіз норм законодавства Європейського Союзу та України щодо кримінальної відповідальності за контрабанду товарів».

Аналітична записка підготовлена в рамках проекту «Оцінка криміналізації перемитництва в Україні з погляду законодавства ЄС», що втілюється Центром соціально-економічних досліджень CASE Україна в межах програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та впроваджується Pact в Україні. Зміст аналітичної записки є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.