Мінфін поділився оперативною частковою інформацією щодо виконання бюджету в серпні. За попередніми оцінками стан бюджету покращується насамперед завдяки міжнародній допомозі. Крім того, покращуються і показники внутрішніх доходів.
В серпні до загального фонду державного бюджету надійшли історично рекордні 204,6 млрд грн, що вже в 1,7 раза більше ніж торік. Основним фактором зростання доходів виявилася понадпланові неподаткові доходи – гранти з-за кордону обсягом 109,7 млрд грн. Зокрема в серпні Україна отримала грант обсягом $3 млрд наданий через Світовий банк та $1 млн від Албанії.
Серед доходів які зросли в порівнянні з минулим роком були традиційно вже ПДФО які сягнули 12,7 млрд грн (+ 1,7 млрд грн), рентна плата – 8,2 млрд грн (+ 2 млрд грн). Крім того, в серпні відшкодування ПДВ в 9,5 млрд грн було меншим ніж в серпні 2021 року (10,8 млрд грн). На рівні минулого року виявилися доходи загального фонду держбюджету від ПДВ з внутрішніх товарів (25,9 млрд грн) та акцизів (7,8 млрд грн).
Натомість значно скоротилися доходи від податку на прибуток підприємств, який було отримано у 2 кварталі 2022 року – 17,4 млрд грн, що становить 47% тогорічних доходів. ПДВ з імпортних товарів дещо зменшив темпи падіння, але був меншим за рівень 2021 року і становив 26,2 млрд грн або 77% тогорічних доходів.
Видатки загального фонду державного бюджету в серпні становили 212 млрд грн. В результаті дефіцит загального фонду державного бюджету становив 6,4 млрд грн. Попри те що доходи були не набагато менші за видатки уряд залучив значні обсяги запозичень. Так, у серпні Україні €1 млрд кредиту надав ЄС, €200 млн євро – Італія, $350 млн – Канада, $88 млн – Світовий банк.
Крім того НБУ продовжував емісію гривні надрукувавши й цього місяця 30 млрд грн.
Зважаючи на інфляційні ризики буде точитися гостра дискусія щодо підвищення податків, скорочення соціальних зобов’язань, більш активною стане боротьба за зовнішні джерела фінансування. Чекаємо на нові деталі.
Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.
Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.