Загалом, при усіх надзусиллях зібрали до скарбниці рівно стільки ж, скільки і минулого року – 1.3 трлн грн. Із порівняльної таблиці чітко видно на скільки складна ситуація і що в пожежному режимі мобілізуються усі можливі ресурси.
Ситуація початку року була ускладнена затримкою із зовнішнім фінансуванням і це чітко видно по статті гранти, коли за шість місяців поточного року отримали 40.3 млрд грн, при тому що рік тому за цей же період надійшло майже в сім разів більше, 269.7 млрд грн. Також майже в два рази зменшились перерахування так званих «прибутків» НБУ (38.6 млрд грн проти 71.9 млрд грн рік тому), що також стало неприємним фактором для зведення балансів.
Компенсували втрати за рахунок податку на прибуток (здебільшого за рахунок прибутку банків), витискання дивідендів та прибутків з державних та комунальних підприємств, а також ПДВ, переважно імпортного як за рахунок зміни курсу, так і за рахунок відновлення імпорту.
По внутрішньому ПДВ бачимо «маневр» із відшкодуванням ПДВ (відшкодування явно притримують), оскільки експорт все-таки зріс (+ девальвація гривні), а обсяги відшкодування ПДВ експортерам навіть скоротились.
Значна частина доходів залишається у розділі «власні надходження бюджетних установ». За червень 2024-го року ще даних немає, але обсяг «власних надходжень» буде не менше, ніж минулого року.
Тоді це було десь ¼ від доходів центрального бюджету за період. Ми писали, що ‘доходи’ за цією статтею фактично є позиками на спеціальні програми, і доходами як такими вони навіть формально не можуть вважатись.
Проте з дивних причин у бюджетній звітності відображаються саме в доходній частині і значно прикрашають загальну картину.
Цікаво, що план по доходам згідно закону про державний бюджет на 2024-й – це 1.77 трлн грн. Тобто за перше півріччя виконали ¾ цього плану. Зрозуміло, що план був дуже умовний і зрозуміло, що на початку року мобілізували доходи авансом. Але також це означає, що ми маємо дуже приблизне уявлення на які доходи реально можна розраховувати у другому півріччі і за відсутності таких джерел, як рекордні податки на прибуток чи дивіденди/ прибутки державних/ комунальних підприємств – доходи другого півріччя можуть бути навіть менші, ніж отримані на початку року.
Нашу оцінку такої «несподіванки» ми вже озвучували. Підготовка до такого розвитку подій повинна була початись ще в середині 2022-го року, коли такі ризики озвучувались та проговорювались.
Щедре фінансування 2023-го року приспало пильність та інстинкти, а дуже дарма. Якесь рішення із категорії «погане, або ще гірше» буде запропоноване для зведення балансів 2024-го року.
Тільки проблема у тому, що сьогодні, вже зараз потрібно думати не про 2H 2024, а про подібні, можливо навіть більш жорсткі сценарії 2025-го та 2026-го років.
Про це у високих кабінетах хтось думає? Чи знову буде чергове – у нас не залишається вибору?