Головний фактор інфляції – війна з росією та відповідні наслідки, серед яких ключовими є:
• Порушення виробничих ланцюгів
• Руйнування виробництв та відповідної інфраструктури
• Скорочення пропозиції
• Збільшення видатків бізнесу, зокрема через подорожчання енергоносіїв та імпорту
• Погіршення інфляційних очікувань
• Ефект перенесення на ціни коригування офіційного курсу гривні до долара США
• Розгортання інфляційних процесів у світі через енергетичні шоки.
В Україні в першу чергу пришвидшилося зростання цін на товари, які переважно є імпортними або мають значну частку імпорту в собівартості.
По-суті маємо інфляцію пропозиції, оскільки тиск з боку попиту є низьким – дається взнаки суттєве падіння реальних доходів населення.
З іншого боку, факторами, що стримує, для швидкісного зростання цін були фіксація тарифів на житлово-комунальні послуги та успішне розв’язання проблеми з пальним разом зі збереженням його пільгового оподаткування.
Прогноз на наступний рік є більш оптимістичним. НБУ очікує, що інфляція зменшуватиметься з наступного року завдяки поступовому налагодженню логістики та виробництва, зниженню світової інфляції та помірно жорстким монетарним умовам. Ключовий фактор — очікуване послаблення безпекових ризиків, яке сприятиме пожвавленню попиту. Також це сприятиме суттєвому зниженню інфляційних очікувань для бізнесу, зменшенню виробничих витрат та налагодженню логістики. Щодо проінфляційних чинників, то одним з ключових буде завершення дії мораторію на підвищення комунальних тарифів.
Відтак у 2023 році прогноз інфляції від НБУ буде трохи меншим за 21%. Щодо облікової ставки, НБУ передбачає її збереження на рівні 25% щонайменше до II кварталу 2024 року. Також в НБУ не виключають її перегляд в бік збільшення. Головний ризик для прогнозу – погіршення безпекової ситуації, зокрема продовження тактики «енергетичного терору» з боку окупанта.
Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.
Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.