13.09.2018
Кабмін та МВФ разом вирішують, як уникнути дефолту та соціального обурення через різке підвищення ціни на газ.
Джерела, близькі до переговорів українського уряду з місією Міжнародного валютного фонду, повідомляють про принципову домовленість про реалізацію нової програми фінансування Stand-by замість діючої EFF ще до її завершення. Про деталі угоди, які обговорюються в рамках нинішнього візиту місії Фонду до Києва, нічого невідомо.
Але, за інсайдерською інформацією, вона розрахована на 1,5 року та передбачає надання нашій країні від $ 4 до $ 5 мільярдів позик з першим траншем в $ 1 $ 1,9 мільярда.
Домовляючись про перекредитування, учасники переговорів розраховують «вбити відразу декількох зайців»: запобігти дефолту України, відкрити шлях для залучення нею порівняно недорогих комерційних кредитів і при цьому уникнути різкого підвищення вартості газу для населення.
Нагадаю, останнє – поряд зі створенням Антикорупційного суду та збереженням бюджетного дефіциту на рівні 3% – є одним з «безкомпромісних» умов діючої програми співпраці. До того ж, наша країна отримає своєрідний «страховий поліс» від економічної турбулентності в виборчий період – до формування нового уряду.
Головний аргумент української сторони: нові домовленості дозволять пом’якшити шоковий ефект від підвищення цін на газ для населення. З жовтня вартість блакитного палива для українців може зрости на «якихось» 23,5%, а не на 50-60%, які прогнозували раніше. Остаточне ж вирівнювання ціни на газ для всіх категорій споживачів перенесуть «до кращих часів», запровадивши новий алгоритм досягнення цієї мети. Але дискусії щодо «першого кроку» тривають: МВФ вимагає мінімум 30-відсоткового підвищення. Уряд вважає межею згадані вже 23,5% – тобто близько 8500 гривень за тисячу кубометрів.
За інформацією джерел, знайомих з ходом переговорів, МВФ визнав, що різкого підвищення ціни за умовами чинної програми український бюджет просто не витримає. Не кажучи вже про зростання соціальної напруженості. Ціною компромісу для українського уряду може стати внесення в майбутню програму додаткових вимог: про введення ринку землі та черговий крок у питанні створення Антикорупційного суду – початку його практичної діяльності.
«МВФ також зацікавлений в певному компромісі. Адже є розуміння, що ціна на газ – питання, яке найбільше «розкручують» українські популісти. А перемога на виборах сил, які на цьому спекулюють, перекреслить всі вже існуючі досягнення в реформуванні країни. Тому тут краще не бути занадто наполегливим, щоб не втратити все », – підкреслює старший економіст CASE Україна Володимир Дубровський.
При цьому експерт вважає помилкою представників Фонду те, що кілька останніх років вони занадто фокусувалися саме на питанні приведення ціни газу в Україні до ринкового рівня, ніж «звужували» проблему до прийняття суто політичного рішення. При цьому ніяк не стимулюючи українську владу до цілого комплексу ціннісних, законодавчих, технологічних (та й тих же політичних) змін в житлово-комунальній сфері.
«Наслідки подорожчання газу були б значно менше (можливо, 23-процентного зростання більшість населення взагалі б не відчуло), щоб паралельно в країні втілювали справжні реформи в сфері ЖКГ та особливо – теплокоммуненегро. Люди, які опалюють свої житла газом, звичайно ж, програють від будь-якого, навіть мінімального підвищення.
Але вони втрачають менше, ніж ті, хто платить за централізоване опалення. І це парадокс. Адже таке опалення апріорі має коштувати дешевше. Але в Україні все навпаки », – констатує експерт. І пояснює це тим, що «на трубі» сидять компанії-монополісти, які наживаються на відсутності галузевих реформ. Вони нічого не хочуть робити, щоб виправити ситуацію. Тому що не зацікавлені.
«Таким чином вони збільшують свої шанси« зловити рибку в каламутній воді ». А держава закриває на це очі. Замість того, щоб за допомогою антимонопольних інструментів регулювати їх діяльність та стимулювати до модернізації, енергозбереження та зниження цін на послуги. В цьому напрямку реформи майже не просунулися », – каже Володимир Дубровський.
Втім, за прогнозами економіста, термін виконання цієї домовленості перенесуть максимально ближче до дати завершення дії програми. Причина та ж сама: щоб уникнути додаткових обурень у виборчий період.
«Адже в МВФ чудово розуміють, що відсутність консенсусу в суспільстві щодо необхідності такого кроку може бути використано противниками реформ для їх згортання. Тому це питання стосується вже поствиборного періоду, коли, очевидно, з’являться нові можливості для втілення земельної реформи. Якщо, звісно ж, до влади прийдуть політичні сили, зацікавлені в її проведенні », – резюмує Володимир Дубровський.