×
Заповніть, будь ласка, форму нижче для переходу на платіжну систему
Експертний коментар

Витрачати по-європейськи: що заважає прозорості бюджетів українських міст

23.09.2016 Виконавчий директор CASE Україна Дмитро Боярчук розповів “Європейській правді” про роль “Ціна держави” (проект CASE Україна) у бюджетній прозорості та рівнем зацікавленості українців до цієї теми.
quote
Open Budget – не єдина ініціатива у сфері бюджетної прозорості, створена за кошти ЄС. У 2014 році за підтримки Євросоюзу був запущений проект “Ціна держави“. Як і з “Відкритим бюджетом”, європейське фінансування було виділено на два роки і термін вже закінчився. І так само проект після цього не помер.
quote
“Зараз підтримуємо його за свій кошт і за рахунок приватних інвесторів”, – розповідає керівник проекту, виконавчий директор CASE Україна Дмитро Боярчук. У проекті “Ціна держави” також є кілька компонентів. Серед них – аналіз бюджету держпідприємств і створення “рахунку від держави” – віртуального чека, в якому платник податків може побачити, скільки коштів з його податків пішли на медицину, пенсії, армію тощо.

Цей сервіс, звісно ж, не є повним аналогом того, що планує запустити Яніка Меріло. Але в CASE Україна не вірять, що її ініціатива справді буде популярною.

 

quote
“Це лише здається, що бюджети підприємств – це цікаво. Зовсім ні. Ті ж держпідприємства – дані про них виявилися значно менш цікаві читачеві, ніж дані про витрати міністерств, хоча гроші там дуже великі”, – каже Боярчук.

Ще один момент, з яким зіткнулися в “Ціні держави” – небажання держпідприємств “світити” свій бюджет. Можливо, з комунальними підприємствами, підпорядкованими місту, ситуація буде іншою, але на центральному рівні багато хто просто ігнорував вимогу закону про відкритість.

 

quote
“Дуже складно відкривають дані. Ми пишемо запити, скарги, але штраф за це порушення – близько 800 грн. Вони готові все життя платити по 800 грн, аби тільки залишатися закритими”, – пояснив Дмитро Боярчук. За його спостереженнями, тема бюджетної відкритості виявилася занадто “нудною”, щоб стати популярною: “Радикальні, яскраві меседжі дійсно добре розходяться, але тільки-но виявляється, що життя не чорно-біле, що у будь-якої проблеми є відтінки – зацікавленим залишається вузьке коло”.

Читати статтю повністю.