×
Заповніть, будь ласка, форму нижче для переходу на платіжну систему
Експертний коментар

Податок на прибуток VS податок на виведений капітал

13.07.2018 Президент запропонував скасувати податок на прибуток, а замість нього запровадити абсолютно новий для України податок на виведений капітал.

Цю ініціативу підтримали представники бізнесу, які розраховують на зменшення податкового тиску. Але ця ідилія може не стати реальною, якщо в законі збережуть дискримінацію іноземних інвесторів, а напередодні виборів не знайдуть вирішення проблеми неминучої «дірки» в бюджеті.

Бізнес чекав і вірив обіцянкам влади, що податкова реформа триватиме. Його очікування поки виправдовуються: президент вніс до парламенту законопроект № 8557 про податок на виведений капітал. «Цей закон значно спростить життя бізнесу, як це сталося в Естонії, де такий закон вже діє. Приємно, що цей законопроект сьогодні під час зустрічі з бізнес-спільнотою мав величезну підтримку», – заявив минулого тижня Петро Порошенко під час зустрічі з бізнес-асоціаціями, коли він підписав і направив до Ради податковий законопроект.

Головні аргументи прихильників податку на виведений капітал полягають в тому, що новий податок стимулюватиме власників інвестувати в розвиток свого бізнесу, що призведе до створення нових робочих місць. «У виграші будуть практично всі компанії малого та середнього бізнесу, які активно розвиваються, а також зростаючі великі компанії, які готові інвестувати кошти в дочірні структури, в бізнес своїх партнерів або навіть у стартапи», – перераховує старший економіст центру «CASE Україна» Володимир Дубровський.

Деякі компанії роками показують збитки, «малюючи» звітність, щоб не платити податок на прибуток, при цьому їхні акціонери збагачуються, виводячи гроші з компанії, нарікає він. «Податок на виведений капітал змусить такі компанії платити податки до бюджету», – пояснює експерт.

Ще один аргумент – зниження тиску на бізнес з боку податкових органів. «Виведений капітал – це конкретна сума, яка проходить через банк, тому відпадає необхідність у перевірках. Ні для кого не секрет, що зараз ДФС може «намалювати» будь-який прибуток компанії та змусити її платити податок на прибуток. Оскаржити рішення можна через суд, але в наших судах не завжди можна відстояти свою позицію, тому деякі компанії навіть не звертаються до суду», – пояснює Володимир Дубровський.

Противники закону також скаржаться, що він створить умови для «внутрішнього офшору» у вигляді приватних підприємців (ФОП на єдиному податку). Щоправда, Володимир Дубровський вважає подібні ризики безпідставними. «Багато компаній і зараз працюють через ФОП. Але обсяг коштів, які можна провести через фізосіб-підприємців, обмежений, тому обсяг виведених таким чином коштів не надто збільшиться», – вважає Володимир Дубровський.

Володимир Дубровський вважає, що бюджет недоотримає близько 25 млрд грн. «30 млрд грн – це прямі втрати від заміни податку з урахуванням компенсаторів у вигляді прикриття офшорних схем, а додаткові 5 млрд грн надійдуть від ПДВ», – пояснює експерт. Спочатку в якості компенсаторів також обговорювалося збільшення надходжень від податку на землю і нерухомість: «Але ми побачили, що до офшорів йде $10 млрд, і необхідність в компенсаторах відпала».