×
Заповніть, будь ласка, форму нижче для переходу на платіжну систему
Експертний коментар

Солідарна система, яку треба поховати.

25.09.2018 Чому в Україні ринок праці не виходить з тіні? Чому Єдиний соціальний внесок - пережиток минулого? Як субсидія заважає офіційному працевлаштуванню?
У студії Громадське радіо старший економіст CASE Україна Володимир Дубровський відповів на наступні питання:
Чому в Україні ринок праці не виходить з тіні? Чому Єдиний соціальний внесок – пережиток минулого? Як субсидія заважає офіційному працевлаштуванню?
Уряд вирішив запустити в дію репресивну машину, яку вона почала готувати після підвищення мінімальної зарплати до 3200 гривень. Економіст вважає, що це вкрай недалекоглядно, з економічної точки зору невиправдано та ні до чого доброго не приведе. Якщо люди злякаються, вони почнуть закривати свої бізнеси, в першу чергу малий бізнес, та їхати в Польщу.
Податок на працю, яким є у нас ЄСВ, – один з найбільш шкідливих, зазначає експерт. Наприклад, податок на майно стимулює його ефективне використання, дестимулює нове будівництво. А податок на працю дестимулює офіційну зайнятість, такого податку в економіці бути не повинно, це нонсенс. Він з’явився історично, тому що колись це був внесок до солідарної пенсійної системи.
Але ця солідарна пенсійна система була жива, поки розширювалася. Оскільки зараз населення скорочується, то вона у нас вже мертва. Це труп, який оживити вже не можна. Її потрібно з почестями поховати та перейти на щось інше.
Ми хочемо зробити так, щоб податку на працю у нас не було взагалі, а податки на доходи фізичних осіб складали «десятину». Але для цього потрібно скоротити витрати держави, а у нас держава дуже витратна, вона перерозподіляє через ВВП більше, ніж в Німеччині – 44%. Це дуже багато, наша країна живе невідповідно до своїх достатків. Звичайно, скорочувати витрати складно, для цього має бути політичний тиск з боку підприємців.
Потрібно скоротити цей перерозподіл з 44% до 39% хоча б, і це вже дозволить відмовитися від податку на працю. А далі перейти до того, щоб податок на фізичних осіб становив 10%, але в якості компенсатора підняти і суттєво модернізувати податок на майно, і зробити так, щоб для фізичних осіб він йшов в залік сплати податку на доходи. Таким чином, середня сім’я, яка живе у звичайній квартирі і яка зайнята легально, не відчує ніякого нового податку. А людина, яка живе в маєтку і «забула» офіційно задекларувати свої доходи, буде платити за нього сповна.
Субсидія в багатьох випадках мотивує самого працівника вимагати тіньової зайнятості. Раніше працівники хотіли «білої» зарплати. Зараз з’явилася проблема: як взяти працівника на «білу» зарплату, якщо він при цьому отримує субсидію?